A gyilkos árverseny

A gyilkos árverseny

Beszéljünk egy kicsit az egyik leg vállalkozó gyilkosabb problémáról, az alacsony árról, az árversenyről, az akciókról. Szerintem ennél kegyetlenebb hiba nincs. Ez az, ami szép lassan, de garantáltan ki fogja végezni a vállalkozásodat, vagy téged, a vállalkozót.

Kezdjünk egy érdekességgel. Az alacsony árnak van egy garantált hátránya. Mégpedig az, hogy az agyakból kiverhetetlen és megmásíthatatlan bizonyosság az, hogy ami olcsó az egyben szar is. Ezen már soha senki nem fog tudni változtatni (kivéve, ha megszűnik a kapitalista világ, és már nem lesz célja senkinek sem sok pénzt keresni). Szóval, ha te valóban minőségi terméket/szolgáltatást kínálsz, és a célközönséged is olyan, hogy a minőséget preferálja, akkor bizony az alacsony árral azonnal tökön szúrod magadat. Ha te azt hirdeted, azt kommunikálod, hogy sokkal jobb, szebb, hatásosabb, stb a terméked, de egyben az a termék olcsó is, akkor bizony csak nagyon kevesen fognak hinni neked. Kb. azt a benyomást fogod kelteni, hogy hazudsz… Az alacsony ára le fogja győzni a kommunikációdat, és az ár alapján fogják bekategorizálni a termékedet/szolgáltatásodat.

Ezzel szemben, a másik oldal még érdekesebb. Biztos találkoztál már olyan esettel, amikor tudtad, hogy sok pénzért árulnak valami kevésbé jó terméket. De egyszerűen az emberek arról, ami drága, azonnal azt feltételezik, hogy az valami minőségi dolog. Az igaz, hogy a géped mögött ülve, egy ilyen írást olvasva azt gondolod, hogy OK, de azért én tudom, hogy hogy mennek a dolgok, nem az ár alapján fogok értékelni. De egyszerűen amikor ott vagy a boltban, amikor döntened kell, akkor iszonyatos erővel fog hatni a tudatalattidra ez a tény.

És valljuk be őszintén. Ki a fene árulna jó dolgokat olcsón… Szóval ez nem hiába alakult ki. Ami jó, az egyszerűen nem lehet olcsó. Annak valami oka kell, hogy legyen.

De a lényeg az, hogy az alacsony árral reflexből pofon vágtad magadat.

Nézzük azokat a helyzeteket, amikor működik olcsóbb: olyan termékeknél, ami tökéletesen megegyezik mindegyik boltban. Pl. egy Apple Iphone 6-ot alapvetően tökmindegy, hogy hol veszek meg. Ha valahol 10.000 Ft-tal olcsóbb, attól még az Iphone nem lesz rosszabb. Tehát eredendően ott fogom megvenni, mert miért ne…

A probléma viszont az, hogy ezt a tényt kihasználva a legtöbb vállalkozó (és tényleg a legtöbb!!) úgy lép piacra, hogy az egyetlen eszköz a kezükben az alacsony ár, az olcsóbban fogom adni, illetve az AKCIÓ. És a helyzet az, hogy tömkelegével lépnek így a piacokra szinte minden üzletágban. Ugye nem kell sokáig ragozni, hogy mi lesz így a vége. Nagyon sok piacot végeztek már így ki ebben az országban. A durva az, hogy tőlünk nyugatra már 30 éve rájöttek arra, hogy ez világra szóló hiba, és a helyett, hogy mindenki lefelé nyomná az árakat, közös erővel inkább felfelé viszik (ennek illegális változata a kartellezés).

SENKINEK NEM ÉRDEKE AZ ALACSONY ÁR. Még a vevőknek sem! Hiszen az alacsony ár kompromisszummal jár: alulfizetett munkavállalók, kiszolgálás minősége, esetleg a termék minősége, szállítás, ügyfélszolgálat stb.

Mit lehet tenni olyan esetben, amikor nem egyedi a termékem/szolgáltatásom? Tedd egyedivé! Ja, és marketingezz masszívan! Hidd el, előtted már sikeres vállalkozók ezrei tesztelték le és működik. Nem csak az ár alapján fognak dönteni a vevők. Ha terméket értékesítesz, ami koppra megegyezik a konkurencia termékével, akkor egyedivé kell tenned. Erre a legjobb megoldás, ha termékeket szolgáltatásokká alakítod, a szolgáltatást pedig termékesíted. Pl. ha telefont árulsz, ami termék, akkor tegyél mellé szolgáltatásokat, pl. extra garancia, házhozszállítás, negyedéves karbantartás, klub tagság, stb. Áruld csomagban, legyen más, mint amit a konkurencia árul. Az a lényeg, hogy MINÉL NEHEZEBBEN LEHESSEN ÖSSZEHASONLÍTANI A KONKURENCIA TERMÉKÉVEL. Hiszen amint összehasonlíthatóvá válsz, máris lecserélhető vagy. Ha ugyan azt árulod, mint a versenytárs, akkor bizony az ár számít. És hidd el, hogy mindig lesz olyan, aki le fog győzni az árversenyben! És aki azt a versenyt megnyeri, az az igazi vesztes. Ne akard ezt magadnak! 😊

Révész Christian
Üzleti tanácsadó

Rólam:

“22 évesen kezdtem el vállalkozni és saját bőrömön tapasztaltam meg, hogy mennyire nehéz a megfelelő tudás nélkül sikeresnek lenni. Ennek hatására kezdtem el tudatosan képezni magamat, mint vállalkozó. Látva ennek eredményeit, szeretném ezt a tudást a legtöbb magyar vállalkozó számára átadni és segítséget nyújtani abban, hogy képesek legyenek elérni céljaikat. 8 éve foglalkozom gazdasági és üzleti képzésekkel, oktatással és tanácsadással.”

Mottóm: elsőre is sikerülhet álmaid vállalkozása!

Leave A Comment