Ügyféllista: az aranybánya

Ügyféllista: az aranybánya

Mostanában több marketing kivitelezést is futtatunk párhuzamosan és egyre több stratégiát kell összeraknunk. Szinte minden esetben induló vállalkozásokról van szó, és ezzel kapcsolatosan jött a mai téma. Még talán Wolf Gábor-tól olvastam/hallottam a következő urban legend kategóriába tartozó sztorit, ami arról szólt, hogy a világ leghíresebb madame (tudod, ő az, aki a menedzsere azoknak a lányoknak, akik másokat testi örömökben részesít némi pénzért 😉) bordélyházát felgyújtották. Akkoriban elképesztően sokan jártak oda és rengeteg pénzt hagytak ott az odajárók. Viszont, miután leégett a ház, nem lehetett újra megnyitni. Kérdezték a madame-ot, hogy mi lesz most, akkor vége mindennek, ha új helyet nyit, akkor az életben nem fogja tudni újra felfuttatni, hiszen senki nem fogja ismerni az új helyet. Erre ő azt mondta, hogy nincs semmi gond, pár hét és mindenki tudni fogja, mert a legfontosabb dolog nem égett a tűzben. Ami nem más volt, mint a notesze, amiben az ügyfelek voltak nyilvántartva.

De ha nem hisztek a kétes eredetű sztoriknak, akkor nézzetek utána annak a felmérésnek, ami arról szólt, hogy megkérdeztek több sikeres vállalatvezetőt, hogy ha mindent elvennének tőlük, csupán egy dolgot tarthatnának meg, akkor mi lenne az. Egyöntetűen azt válaszolták, hogy az ügyféllistát.

Ha vannak ügyfelek, akiket el tudsz érni, akkor van minden. Ha nincs, akkor nincs semmid. Nincs olyan vagyonelem, ami felérne az ügyféllistával. ÉS EZ NEM VICC. Ha nem listázod az ügyfeleidet, akkor csak a szerencsére bízod, hogy meddig maradsz életben. Hiszen bármi történhet: költözöl, a vevőid közelében nyit egy új üzlet és nekik kényelmesebb odamenni, a terméked már elérhető lesz online is, stb. Ezer oka lehet annak, hogy el kell érned az ügyfeleket. Ha nincs listád, ha nincsenek adatok, akkor nem lesz könnyű. Sőt, nem csak vész esetén hasznos, extra bevételre is szert tehetsz általa.

Személy szerint, ahol csak lehet, ott a listaépítést tartom ma a legfontosabb és leghatékonyabb értékesítési lépésnek. ÉS EZ NEM CSAK A MÁR MEGLÉVŐ VEVŐKET JELENTI!!! Ezt a listát azoknak is építenie kell, akik csak egyszer tudnak eladni.

(Azok a vállalkozások, akik csupán egyszer tudnak eladni az ügyfeleiknek, azoknál ez nem annyira releváns. Vagyis régen nem volt az. Ma már használható. A Facebook-ba néhány adat alapján fel lehet tölteni az ügyfeleket, akiket azonosít a FB, majd elemzi a magatartásukat, te pedig tudsz olyanoknak hirdetni, akik hasonlóan viselkednek, mint a te korábbi vevőid. Elképesztően javítja a hirdetések eredményeit.)

Visszatérve a listaépítésre: kevés olyan hatékony megoldást ismernek a marketingesek, mint a listán történő kampányolás. Azaz, valamilyen módon releváns érdeklődők adatait összegyűjteni, és számukra valamilyen formában értékesíteni. Ennek még mindig a leg költséghatékonyabb módja az e-mail kampány. Hiszen relatív kevés pénzből tudunk e-maileket küldeni a listánkra. Kampányolni persze nem csak e-mailben lehet, küldhetünk DM levelet, indíthatunk telefonos kampányt, Facebook hirdetési kampányt, stb. Akik ebben elmélyülnek, tapasztalatot szereznek, azok kombinálni szokták a különböző eszközöket, de kezdésnek nem kell túl komplikálni.

Az e-mail kampány nem egy mai találmány, régóta alkalmazzák, és eddig bármilyen más eszköz is jelent meg az évtizedek során, nem tudta letörni az e-mailek erejét. Sőt, az elmúlt években egyre inkább válik az e-mail címünk fontos eszközzé, privát adattá. Egyre inkább használjuk, egyre inkább beépül a mindennapjainkba, és már nem csak azok használják, akik valamilyen irodai munkát végeznek, hanem nagyjából mindenki a gyerektől a nyugdíjasig. Éppen ezért megszerezni is nehezebb, valamit adnunk kell cserébe, méghozzá valamit, ami értéket képvisel. Ezeket nevezzük csali termékeknek, ami arra szolgál, hogy kapcsolatot teremtsünk az érdeklődőkkel, és tartani is tudjuk azt, méghozzá lehetőleg nagyon olcsón. A csali termék azért is jó, mert akik ezt igénybe veszik, ők releváns érdeklődők. Azokról, akiknek a FB-on hirdetsz, maximum csak sejtheted, de az biztos, hogy rengeteg irreleváns embert fogsz elérni, akik csak a pénzedet viszik. Ellenben a csalival.

Egy nagyon hatékony stratégiának tartom azt, ha ezeket a csali termékeket népszerűsítjük a hirdetések segítségévél, méghozzá úgy, hogy a weboldalon kialakítjuk a megfelelő felületet arra, hogy be tudjuk gyűjteni az e-mail címeket, illetve el tudjuk juttatni a cserébe felajánlott, értéket hordozó csalit. Onnantól, hogy megszereztük a címet nagyon fontos feladatunk van. Mégpedig az, hogy fenntartsuk az érdeklődést, melegen tartsuk a listát. Ehhez bizony folyamatosan, hasznos tartalmú leveleket kell küldeni. Ez egy külön történet, nem nehéz, de azért ebben is rutint kell szerezni. Itt is fontos, hogy betartsuk a 80 – 20 -as szabályt, tehát max. 20%-ban mehet értékesítési tartalom, a többi pedig hasznos, értékes, vevőművelő tartalom kell, hogy legyen, amivel előkészíted az értékesítést. Ha túl erősen, nagy mennyiségben akarsz a listára értékesíteni, akkor rövid időn belül elveszíted a listán lévő feliratkozókat. Ennek technikai lebonyolításában segítségünkre vannak különböző szoftverek, amik nélkül nem lenne hatékony a történet.

Ez a megoldás lényegében minden esetben működnek. Nem nagyon tudok mondani olyat, ahol nem. E-mailt mindenki olvas szinte. Maximum abban van különbség, hogy milyen gyakran teszi ezt, mennyire nehéz megszerezni a címét, stb. De biztosan működik. Azt sosem tudod elérni, hogy mindenki olvassa, ha 20-30%-ot sikerül rendszeresen elérni, az már nagyon jó. Személy szerint van olyan hírlevél, amit minden nap elolvasok, minden levelet, heti többször kapok, és nagyjából minden létező könyvet, amit az illető írt, eddig meg is vettem. Ő jól csinálja, hasznos, 2-3 perc alatt el tudom olvasni, azonnal lehet hasznosítani az infót, és mire jön az új könyv vagy anyag, addigra már ellátott annyi infóval, hogy nagyon kíváncsi vagyok a témára.

Szóval, akinek van ehhez affinitása, nem ijed meg a dologtól, az azonnal kezdjen bele ebbe! A legjobb, ha a honlapodon oldod meg technikailag az e-mail címek begyűjtését, de ha ez még nem működik, akkor sok más lehetőséged is van. Találj ki minél több csalit, ugyanis minden embert más fog meg igazán, minél többet találsz ki, annál több címet fogsz begyűjteni!

Révész Christian
Üzleti tanácsadó

Rólam:

“22 évesen kezdtem el vállalkozni és saját bőrömön tapasztaltam meg, hogy mennyire nehéz a megfelelő tudás nélkül sikeresnek lenni. Ennek hatására kezdtem el tudatosan képezni magamat, mint vállalkozó. Látva ennek eredményeit, szeretném ezt a tudást a legtöbb magyar vállalkozó számára átadni és segítséget nyújtani abban, hogy képesek legyenek elérni céljaikat. 8 éve foglalkozom gazdasági és üzleti képzésekkel, oktatással és tanácsadással.”

Mottóm: elsőre is sikerülhet álmaid vállalkozása!

Leave A Comment